Σάββατο, 14 Ιουλίου 2012

Πολύτιμος και πολυσήμαντος πολιτισμός

     Αναμφισβήτητα υπάρχουν μεγάλες διαφορές στη νοοτροπία των λαών, ακόμα και των πιο κοντινών γεωγραφικά, κάτι που επιβεβαιώνεται από τη μελέτη της παρακάτω περίπτωσης.
    Η Biblioteca Salaborsa στην Bologna χρησιμοποίησε τη διπλανή αφίσα σε μια προσπάθεια προώθησης της -ήδη ευρείας- φιλαναγνωσίας των πολιτών. Στη βιβλιοθήκη, στο σχολείο, στο πάρκο, στην αίθουσα αναμονής του ιατρείου, στο τρένο, στη στάση του λεωφορείου, οι πολίτες της γείτονος χώρας δεν παύουν να αποδεικνύουν (όχι να επιδεικνύουν) πόσο είναι μυημένοι στην συνειδητή προσφυγή στην ανάγνωση ως εκούσια, εσωτερική αναγκαιότητα κι όχι ως ακούσια, βαρετή  υποχρέωση για "ένα πασάλειμμα" πριν τις εξετάσεις. Ανάγνωση ως μέσο συνδιαλλαγής με τον συγγραφέα κι αποδοχής προς κριτικό έλεγχο όσων εκείνος καταθέτει στις σελίδες του έργου του.  Το βιβλίο είναι πολύτιμη συντροφιά για όλους, κάτι που αποδεικνύεται από τον τεράστιο αριθμό εντύπων (όχι μόνο περιοδικών-εφημερίδων) που κυκλοφορούν. Ναι, λοιπόν, ακόμα κι οι μαϊμούδες μπορούν και πρέπει να μάθουν να διαβάζουν!
    Υπάρχει άραγε κάτι ανάλογο στη χώρα μας;
    Και βέβαια! Παρά το ότι το διαψεύδει ο επιστημονικός κλάδος της Βιογεωγραφίας, στην Ελλάδα "μαϊμούδες υπάρχουν!" (όχι, δεν "ακολουθεί πολιτική διαφήμιση") και προσποιούνται πως διαβάζουν.
    Τί να κάνουμε; Όλα είναι θέμα παιδείας, θέμα πολιτισμού, θέμα του πώς κατανοούμε την ίδια την έννοια του πολιτισμού! Σπεύδω, δε, να σημειώσω πως η έννοιά του  παρουσιάζει -ειδικά για την ελληνική γλώσσα- σημεία πολλαπλής ερμηνείας και παρερμηνείας: ο όρος, τον οποίο εισήγαγε τον 18ο αι. ο Αδαμάντιος Κοραής, ως αντιστοιχο του γαλλικού civilisation, συγχέεται με την έννοια του culture και αναφέρεται στο σύνολο των τεχνικών και πνευματικών επιτευγμάτων του ανθρώπου.
    Για να προσεγγίσουμε καλύτερα τον πολυσήμαντο όρο, ας κάνουμε έναν καλοκαιρινό περίπατο στα ορεινά χωριά της Άρτας. Ανάμεσα στις διάφορες "πολιτιστικές" -κατ΄ ευφημισμόν- εκδηλώσεις, που διοργανώνουν οι εδώ "πολιτιστικοί" σύλλογοι, διακριτή θέση κατέχει η "γιορτή προβατίνας!" (ας μου επιτραπεί να μην κατονομάσω το χωριό στο οποίο αναφέρομαι). Προτείνεται, μάλιστα, ως... αξιοθέατο, λειτουργώντας ως μέσο τουριστικής προ(σ)βολής.
    Ερώτημα: ποιός γιορτάζει και γιατί; Το σουβλισμένο τετράποδο; Μάλλον όχι, αν κρίνω από τα αναμμένα κάρβουνα, πάνω στα οποία περιστρέφεται (αλήθεια τί μέγα τεχνικό επίτευγμα το σφάξιμο μιας προβατίνας, όσο και το πνευματικό εύρημα του σουβλίσματος και ψησίματός της!...) Πολιτισμός!!  Έχουν τώρα να μας πούνε κάτι οι Μπολονέζοι;
     Έχουν! Στην κεντρική διαφημιστική αφίσα των καλοκαιρινών πολιτιστικών εκδηλώσεων του Δήμου της Bologna, ποζάρει ένα πρόβατο, του οποίου η χαρακτηριστική φωνή "be" δεν είναι άλλη από το παιγνιώδες αρκτικόλεξο "Bologna Estate".  Προτρέπονται μάλιστα οι πολίτες να παρακολουθήσουν τις πολλές, ποικίλες και πολύ ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, "ακολουθώντας το πρόβατο" : "Da Giugno a Settembre, in Estate, segui la pecora!"  
   Συμπέεερασμα: 1."άλλος έχει το όνομα κι άλλος έχει τη χάρη!"
2. πόσο πολύτιμο κεφάλαιο είναι ο πολιτισμός! 

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Απανταχού τό νόημα τής ΠΑΝήγυρης είναι τό ίδιο !
..καί στήν γιορτή ΠΡΑΤΙΝΑΣ εορτάζουν όλοι εκτός τής ιδίας...( τής πρατίνας !!!)
..καί από ΠΡΑΤΙΝΕΣ ;;!!! γεμάτος ό τόπος..
..κοιλιές καί κουλτου-ρισμός δέν χάνονται... γεμίζονται !!!
.. όμως, μία νέα ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑφωτιστική συνταγή θά μπορούσε νά προκύψει, με όνομα ΠΡΟΒΑΤΙΝΑ BOLONEZA
βλ.: προβατίνα μέ μακαρόνια - τόσο η σούβλα όσο καί η ΓΑΣΤΡΑ - θά τό κάνουν ένα έξοχο γαστριμαργικό όσο καί ΔΙΑ-πολιτιστικό ..ΓΕΓΟΝΟΤΟ..!!

(ΕΛπίζω νά μήν βάζω ιδέες..!!!)